Home l Agenda l 't Groene Boekje l Plattegrond l Konkelboet l Algemene Info
© sjoerd 2006-2016
Het Bijenbos is nu een ecologische tuin

Voorjaar 2014
Foto's Nelleke Z.

De Groene taakgroep, onder leiding van Dick Bullee, heeft veel werk (en grond) verzet om het Bijenbos om te toveren naar een ecologische tuin.

Dick is ecologisch hovenier en was beheerder van grote heemtuinen. Zijn kennis en vaardigheden zijn een aanwinst voor onze vereniging en de drijvende kracht om deze ecologische tuin te realiseren.

Het afgelopen jaar zijn met takkenrillen twee grote composthopen gebouwd waar onze leden hun groenafval kwijt kunnen. Ook is er een takkenhoop die weer materiaal oplevert om takkenrillen te maken, het overschot wordt versnipperd voor de aanleg van paden.
De tuin is zo ontworpen dat er micro-milieus ontstaan waar verschillende soorten insecten kunnen gedijen. Door gebruik van stapelmuurtjes, takkenrillen, boomstronken, enz. ontstaan er kleine gebiedjes waarin o.a. de temperatuur, lichtinval en vochtigheid verschillen. Op deze manier kunnen insecten met de meest uiteenlopende eisen en plekje vinden en ook de vogels kunnen er veilig nestelen.
De materialen die zijn gebruikt om deze ecologische tuin op te bouwen zijn van afval afkomstig.
Het Bijenbos is niet alleen een goede plek voor insecten en vogels maar het wordt straks ook heel mooi wanneer de nieuwe aanplanting begint te groeien en bloeien.
Waar eens kale grond met zand was met wat stokjes is nu een bloemrijk "parkje" met een interessant wandelpaadje.

Hier een paar foto's van Nelleke Z.:
Bijentuin (Bijenbos) update
Internet forum
Een forum is een ontmoetingsplaats zoals bekend uit het oude Rome (Forum Romanun) of de Brink in Drente).In dit geval is het digitaal. Je ontmoet elkaar en klets met elkaar over onderwerpen die je aangaat. Meestal heeft het forum een hoofdthema zoals bij ons tuinieren in Hoorn.

Wat biedt het forum:

Je kunt een berichtje plaatsen
Je kunt er antwoord op krijgen en er weer op reageren
Je kunt er vragen stellen en hopen op een wijs antwoord van een medetuinder
Je kunt iets aanbieden
Ge je kunt er vragen of iemand iets voor je heeft
Het forum is 24 uur te bezoeken.
Je kunt elkaar privéberichten sturen
je kunt foto’s bij je bericht plaatsen
Extra mogelijkheden:

er zit een chatfunctie ingebouwd. Dus je kun online met elkaar praten
er is een fotoalbum ingebouwd
je kunt een blog invullen voor langere thema's’
Is he moeilijk?

Nee
Hoe kom je er?

Login op http://www.moldata.nl/vtvhoorn of http://www.moldata.nl/vtvhoorn/forum
Je moet je eenmalig registreren met naam en wachtwoord. Dit is om spam buiten de deur te houden
Daarna krijg je een mail dat beheerder je moet toelaten
Heeft de beheerder je toegelaten dan kun je op het forum
De rest wijst zichzelf.
Wordt het forum beheerd?

Het forum wordt beheerd en dat heet met een mooi word: gemodereerd.
Veel plezier op het forum
Ga naar het forum
Ingezonden door Jos Mol
Kruidenworkshop
Tentoonstelling 29 en 30 augustus 2015
Het einde van de zomer was weer in zicht dus was het volgens traditie weer tijd om te laten zien wat we zoal op de tuinen hebben geteeld en wat we er mee kunnen doen en maken.

Tiny, Atie plus de mannen hebben de Konkelboet ook dit jaar weer omgebouwd tot een mooie expositieruimte en hebben alles eromheen georganiseerd.
Hoewel de deelname dit jaar wat tegenviel maakten de werkstukken die werden ingebracht alles weer tot een lust voor het oog. De oooh's en aaah's van de bezoekers bewezen dit.

Hieronder een paar voorbeelden van wat er was te zien.
Ingezonden door Conny Ligthert

De workshop Recepten met Geneeskrachtige Kruiden vond plaats op 22 juli 2015
Onderstaande recepten werden behandeld:

Brandnetel Zalf
Doel: Bij jeukerige plekken

Goudsbloem/Calendula Zalf
Doel: Wondhelend, antiseptisch (ontsmettend).
medicinale Goudsbloemolie

Sint Jans en Toorts olie
Geweldig voor Volkstuinders, je zult geen last meer
hebben van kloofjes en/of wondjes

Recepten en bereidingswijze
: Klik hier om de PDF bestand te openen
Het was weer super gezellig in een mooi aangeklede Konkelboet. Jos en Trudy hadden allerlei heerlijke hapjes bereid waar gretig van werd gegeten. Achter de bar voorzagen ze, als geroutineerde barkeepers, iedereen van drankjes.
Aan de lange tafels werd over van alles gekletst maar vooral veel over tuinieren. Ongeveer 35 leden hebben zo met elkaar het nieuwe tuinjaar ingeluid.
Nieuwjaarsborrel 2016
ingezonden januari 2016
ingezonden juli 2014
Ingezonden door Conny
24/8/2016 hebben we een bijeenkomst gehad in de Konkelboet onder leiding van Ernst Schol met een praktijk en theorie les over sap maken.
We waren met een leuk geïnteresseerd groepje bij elkaar. Ernst is Oenoloog, geen gynaecoloog, maar oenoloog. Hij legde uit: Dit is de Latijnse naam voor iemand die deskundig is op "wijn maken".

Deze avond ging hij iets vertellen over sappen maken. De volgende bijeenkomst 31/8 over sapvergisting. 7 september gaat hij vertellen over likeur maken en 14 september over distilleren.

O.a. gaf hij het zeer eenvoudige maar ook succesvolle recept voor vruchten op brandenwijn:
Neem b.v. pruimen, die nog niet helemaal rijp zijn en zet die op 1 liter brandenwijn. Deze heeft op zich al een zekere zoetheid. Laat dit één jaar staan, niets aan doen. In plaats van de pruimen zou je ook bramen/abrikozen of frambozen kunnen nemen.

Sap maak je via een pers, stoomextract,(stoomextractor) diepvriezer, slow juicer, citrus pers of sapcentrifuge.
Als je fruit in vriest kan je het erna zeven. De celwanden gaan door het vriezen stuk en door het daarna in een zeef te doen kun je makkelijk sap maken.

Banaan heeft slechts 25% sap van zichzelf. Toch kan je via stoomextractor er sap uit halen. Door deze methode met hoge temperatuur wordt de productie gepasteuriseerd. Via de stoomextractor kan je er 7 kg sap in doen, dan 10 minuten koken, iets lager zeten en laten borrelen.

Ernst liet ons ruiken/proeven aan puur tomatensap via deze methode geproduceerd, de rest die je overhoudt is tomatenpuree. Het sapje raadde niemand, het was gelig van kleur en totaal anders van smaak dan het bekende sap uit de flessen en pakken van de supermarkt.

Ook gaf hij het recept van rabarber "champagne" en liet dit ons proeven. Volgens allen een heerlijk fris fruitig drankje met bubbels.

Met refractometer kan je suiker en alcohol percentage in vrucht/sap meten. In de refractometer kan je verschillende schalen tegenkomen, zoals Brix, Oexle, 0% alcohol enz.

In Brixen wordt de suiker gemeten. De balans moet tussen zuur en zoet zitten.
Alle apparaten die Ernst toonde kunnen gekocht worden bij Brouwland in Beverlo, België en Brouwmarkt in Almere. Ernst zelf kan eventueel wijngist leveren. Van wijngist bestaan wel 1 miljard soorten.

De komende les gaat Ernst o.a. iets vertellen over Pompoen wijn maken.
Een pompoen moet nog geregeld worden, maar dat gaat lukken!

Het was een warme gezellige leerzame bijeenkomst
Wijn en sapcursus door Oenoloog Ernst
Ingezonden door Conny
Compost Concept..... klik HIER
Verhaal Louis van Wegen
19 november zaterdag Snertfeest in de "Konkelboet" !

Aanvang 15:00 uur tot 17:00 uur.......Niet vergeten